Weg met de zakelijke saaiheid: Maak er iets leuks van

In ons (privé)leven proberen we de dingen te doen die we leuk vinden. Alles wat saai is, proberen we zoveel mogelijk te ontwijken (e.g. schoonouders bezoeken) en als we er niet aan kunnen ontkomen (e.g. belastingen invullen) dan maar zo veel mogelijk uitstellen. Als mens houden we van de leuke dingen in het leven.

Plaatje van saai werk op kantoor vs iets doen wat leuk is

Hoe raar is het dan dat het bedrijfsleven, wat door mensen gecreëerd is, elke kans lijkt te grijpen om vooral saai en onmenselijk te zijn. Kijk naar een gemiddelde corporate website en de saaiheid druipt er van af. Ga naar een gemiddelde meeting, of lees een rapport en je wilt jezelf van kant maken zo dodelijk saai is het. Functies die met de meest saaie manieren omschreven worden. Het is niet raar dat mensen extrinsiek gemotiveerd moeten worden om aan dit soort onzin meedoen. Vrijwillig willen we het immers niet om de simpele reden dat het niet leuk is.

Op een blauwe maandag heb ik voor een web developer gewerkt. Voor één van de projecten moest een nieuwe website ontwikkeld worden, gericht op inkoopprofessionals waar vier grote partijen in zouden deelnemen. Tijdens de bespreking van het mogelijke design van de website was het unanieme besluit dat het design vooral zakelijkheid moest uitstralen. “Geen fratsen met levendige kleuren of plaatjes, gewoon een zakelijke uitstraling.”, zie één van de partners zelfs. Dit is uiteraard hun website, maar ik dacht bij mezelf waarom doen bedrijven zo hard hun best om alles wat leuk is uit te bannen en actief te streven naar saaiheid. Allemaal onder het mom van ‘zakelijkheid’.

Met saaiheid, ook bekend als zakelijkheid, win je geen harten. Als je het over mensen hebt, heb je het over emoties, harten. Maar als het over het bedrijfsleven gaat, is alle menselijkheid opeens weg.

Plaatje van menselijke emotie vs emotieloze bedrijf

Waarom mag iets niet leuk zijn in het bedrijfsleven? Het is een feit dat mensen gelukkiger zijn als ze leuke dingen mogen doen. Mensen die gelukkig zijn, zijn ook productiever, lossen eerder problemen, etc. Met andere woorden zijn intrinsiek gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen en daarmee boven verwachting te presteren. Een incentive om beter te presenteren is niet nodig, want men is immers intrinsiek gemotiveerd, wat resulteert in een betere bottomline voor de organisatie.

Er iets moois of leuks van maken, is niet moeilijk. Het belangrijkste is de mentale houding. Ga bij jezelf na wat je leuk zou vinden om te zien of beleven. Grote kans dat iemand anders dat ook leuk zal vinden. Het tegenovergestelde doen in de naam van ‘zakelijkheid’ is complete idioterie. In plaats van te denken hoe iets zo zakelijk mogelijk kan, probeer het om te denken. Probeer actief te bedenken: hoe kunnen we er iets leuks van maken.

Zuurpruimen zullen er altijd zijn. Die zullen als eerste roepen dat het te vrolijk, te leuk, en met andere woorden te menselijk is. Dit is juist een reden om het vooral wél te doen want als we naar zuurpruimen luisteren, wordt de wereld alleen maar zuur.

Praktisch alles wat met het bedrijfsleven te maken, kan veranderd worden in iets leuks. Zet de eerste stap zelf en probeer te denken vanuit de gedachte: Hoe kan ik er iets leuks van maken. Enkele onderwerpen waar je mee aan de slag kan:

  • Verander een saaie presentatie in een leuke.
  • Verander een saaie corporate website in een leuke.
  • Verander een saai rapport in een leuke.
  • Verander een saaie brochure in een leuke.
  • Verander een saaie business card in een leuke.
  • Verander een saaie meeting in een leuke.
  • Verander een saai kantoor in een leuke.
  • Verander een saaie functieomschrijving in een leuke.
  • Verander een saaie e-mail in een leuke.
  • Verander een saaie business outfit in een leuke.

Medewerkers worden er blijer van en gegarandeerd dat klanten dat ook oppikken en daarmee de bottomline beter wordt.

Weg met de saaiheid! Laten we er met z’n allen iets leuks van maken.

Danny Debi

About Danny Debi

Danny Debi is een veelzijdige bedrijfskundige die zowel analytisch als creatief kan denken. Skolpopia is het geesteskind van Danny Debi, waar hij jaren van (internationale) ervaring als manager, consultant en trainer in combinatie met een creatieve kijk op zaken gebruikt om professionals te helpen succesvoller te zijn.

2 Responses to Weg met de zakelijke saaiheid: Maak er iets leuks van

  1. Miranda Vermeijs

    Een ontzettend leuke website met hele frisse ideeen.
    Jouw directe omgeving (werk- maar ook prive) kan er alleen maar leuker door worden.
    Begin dus maar vast bij jezelf!

  2. Bedankt voor het compliment!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>