Wiskundige vakken zijn vaak niet bepaald populair op school. Of dit nou de lagere school, middelbare school of zelfs de universiteit is. Het vak corporate finance zal waarschijnlijk niet iedereen aanspreken. Saai is misschien zelfs het eerste wat er in je op komt.

Plaatje saai onderwerp vs leuk verhaal met aansprekend voorbeeld

Aandelen, vermogen, cijfers, balansen, grafieken, het zijn niet onderwerpen waar mensen in het algemeen met plezier naar kijken of luisteren. Of dit nou op school of het bedrijfsleven is. Hoe vaak heb je een presentatie bijgewoond waar sheets vol met cijfers, kerngetallen, tabellen, grafieken etc. de revue passeerden totdat elke hersencel doodgeslagen was met allerlei saaie getalletjes?

Voor bijna elke docent die een ‘reken’vak (e.g. wiskunde, statistiek, boekhouden, ondernemingsfinanciering) doceert, is het de kunst om studenten geïnteresseerd te krijgen voor al die saaie cijfertjes. In het bedrijfsleven is het niet veel anders. Tenzij je een accountant bent, zal je niet zo snel beginnen met kwijlen als je een cijferbrij langs ziet komen.

Saaie onderwerpen spreken simpelweg niet aan.

De oplossing?

Maak er een mooi verhaal van! Het liefst met gebruik van een aansprekend voorbeeld. Gebruik een voorbeeld dat je doelgroep aanspreekt. Bij twijfel, gebruik een voorbeeld die in het algemeen een grote groep mensen aanspreekt.

Jaren geleden had ik een docent, dr. Roland Huisman, die aan de hand van een zeer pakkend voorbeeld het vak corporate finance uitlegde. Hij wist de hele collegezaal te boeien én wist kennis over te dragen.

Hoe deed hij dat? Hij gebruikte een voorbeeld dat zijn doelgroep aansprak waardoor de inhoud veel levendiger werd.

Gebruik het woord voetbal en in een generieke populatie zal je van minimaal de helft meteen de aandacht hebben. Zo ook in deze college waar iedereen na het horen van de namen Ajax en Manchester United aan de lippen van dr. Huisman hangt. Hoe leg je de waarde van een aandeel uit? Gebruik twee wijdbekende voetbalclubs als voorbeeld!

Door de verschillen in inkomensbronnen en verwachtingen qua toekomstige inkomens tussen beide clubs aan te geven, wist dr. Huisman heel goed uit te leggen waarom de beurskoers van beide voetbalclubs clubs een tegengestelde richting op gingen.  Saai onderwerp op het eerste gezicht, maar heel boeiend verteld middels aansprekende voorbeelden.

Het feit dat ik me deze les 10 jaar na dato nog steeds kan herinneren, geeft de kracht van levendige voorbeelden en een goed verhaal aan.

De volgende keer dat je iets moet vertellen, probeer voorbeelden te gebruiken die je doelgroep aanspreken. Je verhaal blijft veel langer hangen bij je publiek.

Danny Debi

About Danny Debi

Danny Debi is een veelzijdige bedrijfskundige die zowel analytisch als creatief kan denken. Skolpopia is het geesteskind van Danny Debi, waar hij jaren van (internationale) ervaring als manager, consultant en trainer in combinatie met een creatieve kijk op zaken gebruikt om professionals te helpen succesvoller te zijn.

Getagd op:                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>